Zwiedzanie Banku Centralnego młodzież rozpoczęła od wykładu na temat istoty funkcjonowania NBP, jego funkcji, historii i roli jaką pełni w gospodarce. Uczniowie zapoznali się również z rolą jaką pełni NBP w edukacji ekonomicznej oraz w promowaniu przedsiębiorczości.
Kolejnym etapem wycieczki było zwiedzanie Centralnej Biblioteki NBP i zapoznanie się z księgozbiorem i zasadami funkcjonowania biblioteki. Następnie wycieczkowicze obejrzeli eksponaty muzeum numizmatycznego. Oglądane monety, banknoty kolekcjonerskie oraz ich odręczne szkice wzbudziły ogromne zainteresowanie.
Punktem kulminacyjnym wycieczki był pokaz, podczas którego można było dowiedzieć jak rozpoznawać autentyczność banknotów oraz przekonać się jak działają maszyny liczące wykorzystywane w sektorze bankowym.
Wycieczka do Banku Centralnego była lekcją w praktyce, pokazała jak treści ekonomiczne przekazywane podczas zajęć podstawy przedsiębiorczości wyglądają w rzeczywistości.
Wyjazd ten przyczynił się do promocji i wsparcia inicjatyw z zakresu edukacji ekonomicznej realizowanych w naszej szkole.

Opinie uczestników wycieczki:

„Po co do banku skoro każdy z nas wie jak wyglądają pieniądze? Kto miał potrzebę założenia konta, posiada je już dawno. Na szczęście to nie jest zwykły bank, zachwycający nie tylko pięknym budynkiem, zajmuje się on m.in. produkcją pieniądza, prowadzeniem rachunków wszystkich banków. Zwiedziliśmy bibliotekę, która zawiera największą liczbę książek ekonomicznych.

Obejrzeliśmy wystawę monet kolekcjonerskich poświęconych JP II, szokujących nie tylko wyglądem, ale również wartością osiągającą nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych oraz wystawę projektów banknotów, które zostały zaprojektowane, ale nigdy nie weszły do obiegu. Uczestniczyliśmy w ciekawym wykładzie dotyczącym rozpoznawania fałszywych pieniędzy, dowiedzieliśmy się jak działają maszyny sortujące monety oraz liczące i pakujące pieniądze. Na koniec każdy z nas mógł wymienić pieniądze na kolekcjonerskie dwuzłotówki mające do wyboru ponad 60 wzorów.

Nie bojąc się deszczu wróciliśmy bardzo zadowoleni. Nie dziwi nas ponad dwuletni czas oczekiwania na przepustkę do NBP. To interesujące miejsce, które każdy chciałby odwiedzić. My już wiemy, że warto”.

Małgorzata Kochańska
Klasa III TH

„Mimo, że pogoda nie dopisywała, nikt nie stracił pogody ducha. W doskonałym nastroju udaliśmy się do się do siedziby NBP. Przy wejściu zostaliśmy prześwietleni, a widok rzeczy z naszych torebek na ekranie komputera był nie lada atrakcją. Mogliśmy dowiedzieć się i ujrzeć wiele ciekawych rzeczy, a zarazem bardzo przydatnych. Dowiedzieliśmy się jak dużo na temat historii Narodowego Banku Polskiego. Odwiedziliśmy również bibliotekę ekonomiczną, która jest uważana jako jedna z największych w Polsce. Wszystkich bardzo zafascynowała wystawa monet okolicznościowych poświęconych Janowi Pawłowi II oraz Katastrofie Smoleńskiej. Na zakończenie obejrzeliśmy wspaniałą edycję pieniędzy papierowych, poświęconych najpiękniejszym polskim miastom.

W drodze powrotnej wstąpiliśmy do McDonald. Mimo długiej drogi do przebycia pieszo, zacinającego deszczu daliśmy radę.
   Z wycieczki wróciliśmy w wyśmienitych nastrojach, dużą wiedzą i niezapomnianymi momentami.
   Wszyscy mamy nadzieję, że w przyszłym, roku odbędzie się wycieczka zorganizowana w podobny sposób”.

Katarzyna Biernat
Klasa I TH/TL

Pozostałe opinie:

• „Według mnie, wycieczka była ciekawa. Szczególnie podobała mi się historia banku, pieniądza oraz sposoby segregowania i liczenia pieniędzy”.
  • „Wycieczka do Narodowego Banku Polskiego była interesująca. Zobaczyliśmy między innymi monety okolicznościowe, stare banknoty i monety ocalała z Katastrofy w Smoleńsku. Dowiedzieliśmy się jak odbywa się liczenie i pakowanie pieniędzy. Zwiedziliśmy również bibliotekę Narodowego Banku Polskiego”.
  • „Lubię poznawać nowe rzeczy, więc mimo tego, że było nudno nawet mi się podobało. Myślę, że dla młodzieży byłoby lepiej jak przewodnikiem byłby ktoś inny, bo to właśnie przez niego było to nudne i męczące”.
  • „Podobała mi się wycieczka do NBP, a najbardziej to, że dużo nam pokazywano. Moje zainteresowanie wzbudziła wystawa poświęcona monetom z wizerunkiem JP II. Były tam również monety poświęcone katastrofie katyńskiej. Równie ciekawe było oglądanie monet i banknotów z dawnych czasów, gdyż były inne od współczesnych i miały duże nominały. Wycieczka była ciekawa”.
  • „Wycieczka była dość interesująca. Podobały mi się gabloty, w których były umieszczone banknoty, również dowiedziałam się ciekawych rzeczy dotyczących rozpoznawania banknotów. Ciekawą prezentacją były maszyny do rozdzielania monet. Wydaje mi się, że wycieczki tego typu są potrzebne i interesujące”.